Kunstvanding giver grønt græs på golfbanen

Af Martin Wilde , mawi@ugeavisen.dk
20. august 2018 kl. 09:47

Skal – skal ikke. Baneudvalgsformanden og greenkeeperen i Kaj Lykke Golfklub stod over for et svært valg, da den lange, tørre sommer begyndte. De valgte skal.

Bramming: Skal golfbanerne vandes eller ikke? Det var spørgsmålet, da solen i forsommeren begyndte at bage, uden afbrydelser af regnbyger, som det ellers er normalt for en dansk sommer.

– Vi havde en afvejning i foråret – og vi besluttede at vande banerne som standard.

Sådan siger Bjørn B. Lauritzen, der er baneudvalgsformand i Kaj Lykke Golfklub, mens han kigger ud over klubbens meget grønne golfbaner:

– Men vi havde to valg at gøre, for det er dyrt at vande. Men vi besluttede at vande, og vi har fortsat med at vande hele sommeren, så vi har virkelig grønne fairways og greens.

Bjørn B. Lauritzen, baneudvalgsformand i Kaj Lykke Golfklub

5.000 i døgnet
– Vi har vandingsanlæg gravet ned hele vejen rundt. Det fik vi for cirka 10 år siden. Vi har vandet med cirka 600-700 kubikmeter vand i døgnet. Det koster cirka 5.000 kroner om dagen, fortæller kasserer i Kaj Lykke Golfklub, Allan Skydt.

Vandet får klubbens fra egne brøndboringer, som alle er forsynet med vandmålere. Klubben svarer vandafledningsafgift af hver liter, der bruges til banevanding, og det – sammen med prisen for elektricitet – er med til, at prisen for banevandingen lander på cirka 5.000 kroner i døgnet.

Trækker spillere til
Rygtet om de gode, grønne golfbaner lige nord for Bramming er lige så stille spredt sig i området denne sommer.

– Der har været en øget aktivitet med besøg af spillere fra andre klubber denne sommer. Også længere væk fra end normalt, siger Morten Mortensen, golfklubbens manager og cheftræner.

– Forleden talte jeg med nogle spillere fra Tønder. De sagde: sikke nogle baner, I har, siger en synlig stolt Bjørn B. Lauritzen. Han var selv på Sjælland for at spille golf tidligere på ugen.

– Der var det kun greenen, der var grøn. Resten var afsvedet.

Ingen genopretning
Fordi han har set andre golfbaner, der ikke er blevet vandet, glæder Bjørn B. Lauritzen sig over, at klubben tog beslutningen om at vande banerne sommeren igennem. For ellers havde der nu ventet klubben et stort arbejde med genopretning af golfbanerne.

Golfklubber, der ikke har vandet deres baner denne tørre sommer, skal nu i gang med at så græs mange steder, så banerne igen kan blive gode. Det arbejde slipper greenkeeperen i Kaj Lykke Golfklub for. Også selv om det så har kostet klubkassen penge. Men så er det altså heller ikke værre, understreger Bjørn B. Lauritzen:

– Det svarer til, at det har kostet hvert klubmedlem en 150 kroneseddel. Det vil de fleste vist egentlig godt give, for at have en ordentlig bane at spille på.