Alternative greens (vintergreens)

Der er mange ivrige vintergolfere i KLG, jeg overvejer da selv at genoptage vanen med at komme ud og i bevægelse, også når kulden sætter ind. For på trods af måtter og alternative greens er det jo stadig golf og dertil en social fornøjelse samt en god måde at holde svinget skarpt på.

I KLG arbejder baneudvalgsformanden og greenkeeperen kun med vores bedste for øje, nemlig gode sommergreens og greenområder så hurtigt som muligt, når kulden går af jorden og væksten tager til.

Nøgleordene er netop “kulden” og “vækst”, og ikke nødvendigvis frost, ej heller datoen, men kulden og vurderingen af dens komme og omfang. For det er temperaturen i vækstlaget, jorden omkring rødderne, der afgør om der er vækst i græsset. Og vækst skal der til for at græsset kan regenerere sig selv og restituere sig efter det slid, som golfspillere udøver på det. For uden restituering intet græs og desuden risiko for, at de svampesporer, som vi alle bærer med os på skosålerne, kan etablere sig og få ro til at sprede sig til resten af greenen.

Hvert fodtrin på græs ødelægger nemlig en del af plantens cellemembraner og brudstederne er akkurat som sår hos os mennesker, et muligt indgangsparti for sygdomme. Og selvfølgelig er skaden større i frost, men den er der faktisk hele tiden, også om sommeren og mest på det helt kortklippede. Det vil sige forgreen og green. Om sommeren, i lys og varme, kan græsset dog som oftest komme sig. Når der ingen vækst er, derimod, kan det blive problematisk. Og væksten kommer altså ikke som et fingerknips, bare fordi rimfrosten fra tidlig morgen er væk.

“Men hvorfor spiller andre golfklubber så til sommergreens?”, spørger nogen.

Tja!, det korte svar er, at det gør de heller ikke. F.eks. har Esbjerg Myrtubanen åben, men hovedbanen, Marbæk, er vinterlukket. Holsted har åbne sommergreens, men kun 11 ud af 18, og i Vejen lader man det ligeledes være afhængig af vejret. Det lange svar er, at for det første er der forskel på græsset vækstbetingelser og for det andet er der forskel på, hvor meget den enkelte klub lægger i risikoen for skader og spillernes krav om topkvalitet på greens og greenområderne så hurtigt som muligt ved sæsonstart.

I KLG prioriterer vi rettidig omhu meget højt og har derfor gennem en årrække fulgt en strategi om, at først, at forbedre græssets vækstbetingelser før vi høster gevinsten i form af forlænget sommersæson og hurtige greens. Sæsonen er gennem årene gradvist blevet forlænget og i sommeren 2016 så vi de hurtigste greens nogensinde på KLG’s bane. En udvikling, vi gerne vil fortsætte, men også gerne vil kunne forsvare at fortsætte.

Torben Kjær Andersen Bestyrelse / Baneudvalgsformand